14.49 svar på kommentar

Sandra kommenterade ett av mina inlägg för några dagar sen (sorry för sent svar)

"ska du vara barnflicka i usa?
jag skulle gärna vilja vara det men vet inte hur man går tillväga, har du några tips och råd?"


Ja, jag ska vara au pair i USA.
Vad det betyder och innebär hittar ni om ni klickar på den rosa länken :)


Mina tips och råd är att jämföra de olika organisationerna och se vad som passar ens behov bäst. De tre största organisationerna jag kan rekommendera är, Cultural Care, STS och Skandinaviska Institutet. Själv valde jag Cultural Care som organisation. Tyckte det var bra att man slapp betala någon programavgift och dessutom var de störst och ni vet ju hur det är.. Jag har inget ont och säga om dem. Däremot bör tilläggas att det är GANSKA SVÅRT och komma iväg just nu. Jag har haft tur och fått många matchningar med familjer men det finns även de som väntat i månader. Det tuffa ekonomiska läget har drabbat allt och alla.

Man ska även tänka på att ansökningsprocessen tar sin tid. Ansökan tar ett bra tag och fylla i och det är MYCKET som ska göras. Personligt brev, fotokollage med mera.
Dessutom bör man verkligen tänka igenom beslutet innan och ett tips är att inte snöa in sig på en massa specifika grejer utan att vara öppen för alla familjer. Det enda jag kände mig obekväm med var att bo i familjer med homosexuella par och ensamstående pappor. INGET emot någon av dem MEN men ska känna sig 100% bekväm med familjen man hamnar i.

Det kostar ju även en del pengar och åka iväg som au pair vilket även är något man bör ha i åtanke. Dock ska man inte bli skrämd av det men om man vill åka iväg på ett lagligt J1-visum (och det vill man) så måste man åka genom en organisation.

Kommentera här

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0